最終更新: 2024年10月31日
“もしカート・コバーンがMacBook Proを持っていたら、Nirvanaはどんな音を出しただろう?”
そんな斬新な問いかけから生まれた音楽性を持つ、ロサンゼルスの新人アーティスト、urika’s bedroom(ユーリカズ・ベッドルーム)。
Youth Lagoonのツアーメンバーとしての経験を持ち、DIIVのミキシングエンジニアとして知られるクリス・コーディーとコラボレーションした彼は、顔を見せない神秘的なアーティストとしても知られる。
音楽そのもので自身のアイデンティティを表現することにこだわるurika’s bedroomは、プロデューサーとしてもuntitled (halo)やDed Hyattの作品を手がけた実績がある。
ジミ・ヘンドリックスとリル・ウェインという異なる時代のアイコンから影響を受けた彼の音楽性は、既存の枠組みを超えた新しい表現の可能性を感じさせる。
グランジとコンピューターミュージックの組み合わせというあらゆる境界を軽やかに越境するデビューアルバム『Big Smile, Black Mire』は、冒頭の問いかけにどのような答えを示したのだろうか?
“What kind of sound would Nirvana have made if Kurt Cobain had a MacBook Pro?”
This provocative question captures the essence of urika’s bedroom’s musical approach. While he has toured with Youth Lagoon and collaborated with Chris Coady, the renowned mixing engineer known for his work with DIIV, he maintains an air of mystery by never showing his face in public.
urika’s bedroom is committed to expressing his identity purely through music. As a producer, he has built a solid reputation working with artists like untitled (halo) and Ded Hyatt. Drawing inspiration from icons of different eras – Jimi Hendrix and Lil Wayne – his music suggests new possibilities that transcend existing boundaries.
His debut album “Big Smile, Black Mire” effortlessly bridges the gap between grunge and computer music. What answer does this album offer to the initial question posed above?
目次
urika’s bedroom Interview
アーティスト:urika’s bedroom インタビュアー:Tomohiro Yabe(yabori) 翻訳:BELONG編集部urika’s bedroom:秘密を見つけたかもしれませんね。ただ、スペルと響きが気に入っただけで、特に深い意味はありません。
urika’s bedroom(UB): you might’ve found my secret. I just liked the spelling and the name, there’s not a deeper meaning.
フォノイコライザーは持っていません。普段は車を運転しながら音楽を聴いています。
UB: I don’t own a phono equalizer.. I usually listen to music driving around in my car.
音楽に焦点を当てたいんです。自分のアイデンティティは曲そのもので表現できると思っています。
UB: I like to keep attention on the music, my identity can be a song.
中学時代、ジミ・ヘンドリックスとリル・ウェインに夢中でした。どちらも真似できないけれど、その中間的な何かをやれたらいいなと思ったんです。
UB: I was obsessed with Jimi Hendrix and Lil Wayne in middle school. I knew I couldn’t do either of those things, but maybe something weirdly in between.
ジャンルタグっていつも面白くて正確じゃないことが多いですよね。でも、もしカート・コバーンがMacBook Proを持っていたら、Nirvanaはどんな音を出しただろうと想像するんです。
UB: I feel like genre tags are always funny and not accurate. But I wonder what Nirvana would sound like if Kurt had a Macbook Pro.
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そうです。彼らはベースを弾く機会を与えてくれましたが、どうやってそれが実現したのか今でも理解しきれていません。Trevorは素晴らしいクリエイティブな頭脳を持っていて、瞑想の達人でもあります。
UB: Yeah, they were gracious enough to let me play bass with them for a few tours. I still don’t fully understand how that happened but Trevor is a great creative mind and also meditation guru.
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untitled (halo)とはバンドになる前から友達なので、作業がしやすいんです。彼らはかなり多作で、一緒に素晴らしい音楽をすぐにたくさん作れます。Ded HyattはLAで最初に会った友達の一人です。彼のアルバムを作るのは挑戦でしたが、それによって自分がもっと自信を持ってギターを弾けるようになったし、他の面でも成長しました。
UB: I’ve been friends with untitled (halo) since before they were a band, so it’s easy. And they are lowkey prolific – we make a lot of good music together, really fast. Ded Hyatt is also one of the first people I met in LA. The challenge of making his record taught me to be a more confident guitar player, among other things.
Big Smile, Black Mire
自分でミックスしていて、今の自分の限界に達したと感じたんです。だから、他の視点が必要でした。あと、クリスはすごく優しくて、『ELDEN RING』(エルデンリング ※オープンワールドのアクションRPG)も教えてくれました。
UB: for mixing, it felt like I had reached whatever my ceiling is for right now, and needed some perspective. Also Chris is super nice and got me to play Elden Ring.
血の味ってこんな感じじゃないですか?
UB: that’s what blood tastes like, right?
車がドリフトしているシーンは、歌詞を視覚的に結びつける方法でした。“泥棒は円を描くようにゲームをする”という感じです。バグパイプは監督のRichのアイデアで、ただカッコいいキャラクターが欲しかったんです。
UB: Having the cars drifting was just a way of tying the lyrics in visually. ‘Thieves play games that go in circles’. Bagpipes credit goes to Rich, who directed the video – we just wanted a cool character.
Jan Gatewoodの絵からの引用です。彼の作品はどれもすごくて、ちょうど良いエネルギーを感じました。
UB: it’s from a painting by Jan Gatewood, everything he does is sick. it just captured the right energy.
その通りです。ポジティブなこととネガティブなことが同時にたくさん起こっている感じです。
UB: you got it already. A lot of positive and negative things happening at once.
地元の友達かな。それと、できればArcaに。
UB: my friends in my hometown. and maybe Arca.
ずっと日本に行きたいと思っていたので、ぜひ招待してください。私の音楽を聴いてくれる人には本当に感謝しています。
UB: I’ve always wanted to go to japan so please send the invite. And I appreciate anybody who ends up listening to my music.
urika’s bedroom Album Release
1st Album『Big Smile, Black Mire』
Release: 2024.11.1
Track:
1. ✱66
2. XTC
3. bsbm
4. Video Music
5. Junkie
6. Exit
7. Post-War Everything
8. Circle Games
9. Metalhead
10. If I Cut The Wings Off A Fly
11. Darcy’s Rave Hour
12. Century Love
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Listening link
urika’s bedroom Profile
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Writer:Tomohiro Yabe(yabori)
ASIAN KUNG-FU GENERATIONのボーカル・後藤正文が主催する“only in dreams”で執筆後、音楽の専門学校でミュージックビジネスを専攻
これまでに10年以上、日本・海外の音楽の記事を執筆してきた。
過去にはアルバム10万タイトル以上を有する音楽CDレンタルショップでガレージロックやサイケデリックロック、日本のインディーロックを担当したことも。
それらの経験を活かし、“ルーツロック”をテーマとした音楽雑誌“BELONG Magazine”を26冊発行。
現在はWeb制作会社で学んだSEO対策を元に記事を執筆している。趣味は“開運!なんでも鑑定団”を鑑賞すること。
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Twitter(X):@boriboriyabori
After contributing to “only in dreams,” a project led by ASIAN KUNG-FU GENERATION’s vocalist Masafumi Gotoh, he went on to study music business at a specialized music school.
With over ten years of experience writing articles on both Japanese and international music, he also worked at a music CD rental shop with a collection of over 100,000 albums, focusing on garage rock, psychedelic rock, and Japanese indie rock.
Using these experiences, he has published 26 issues of *BELONG Magazine*, a music magazine centered around the theme of “Roots Rock.”
Currently, he writes articles utilizing SEO skills acquired from working at a web development company. His hobby is watching the show “Kaiun! Nandemo Kanteidan” (Good Fortune! Antiques Appraisal Team).
You can view his previous articles here.
Twitter(X):@boriboriyabori